گیربکس کاهنده یکی از انواع گیربکس صنعتی است که از آن برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده می شود. این گیربکس کاربردی و پراستفاده، در خیلی از حیطه های صنعتی مورد استفاده قرار میگیرد و انواع خیلی زیادی را شامل می شود.

در این مقاله قصد داریم به بررسی اجزا اصلی و مهم گیربکس های کاهنده و انواع و کاربرد آنها بپردازیم. با مطالعه این مطلب، قطعا دیدگاه کامل تری نسبت به گیرکس های کاهنده پیدا می کنید، پس حتما ما را تا انتها، همراهی کنید.

بیشتر بخوانید: گیربکس صنعتی چیست؟

اجزای اصلی گیربکس کاهنده چیست؟

قبل از هر چیز، بهتر است به بررسی مهم ترین اجزا گیربکس های کاهنده بپردازیم تا ادامه مطالب برایتان قابل فهم تر باشد.

چرخ دنده

اولین و شاید مهم ترین بخش گیربکس صنعتی، چرخ دنده ها هستند. گیربکس های کاهنده دارای انواع مختلفی از چرخ دنده ها هستند که با توجه به نوع دنده ی قرار گرفته روی آنها به انواع : چرخ دنده ساده، هلیکال (مارپبچ)، مخروطی و حلزونی تقسیم می شوند.

چرخ دنده صنعتی

بلبرینگ گیربکس

بلبرینگ ها، بخش دیگری در گیربکس های کاهنده اند که وظیفه آنها پشتیبانی از شافت هاست. کار مهم دیگری که بلبرینگ ها انجام می دهند، کاهش اصطکاک بین اجزا و محفظه است که باعث می شود حرکت و چرخش شافت، خیلی راحت تر و روان تر انجام شود.

بعلاوه، این قطعات کاربردی یک توانایی مهم دیگر هم دارند و آن این است که می توانند فشار ها و بار های محوری و شعاعی را تحمل کنند.

بلبرینگ صنعتی

پوسته (بدنه) گیربکس

پوسته یا بدنه گیربکس، یکی دیگر از اجزا مهم این دستگاه صنعتی است که از همه قطعات داخلی گیربکس کاهنده در برابر هر گونه ضربه و آلودگی محافظت می کند.

این پوسته از یکسری دنده های کوچک و بزرگ تشکیل شده که جنس آنها بسیار مقاوم است و از گیربکس در برابر فشار زیاد محافظت می کنند.

شافت گیربکس

بلاخره نوبت به یکی از کلیدی ترین اجزا گیربکس کاهنده یا همان شافت گیربکس رسید. این قطعه در گیربکس های صنعتی دو نوع است؛ شافت ورودی و شافت خروجی.

شافت گیربکس

وظیفه شافت ورودی این است که نیروی چرخشی را از موتور بگیرد و به چرخ دنده ها منتقل کند، در حالیکه شافت خروجی مسئول است که این کاهش دور و افزایش گشتاور را به بار یا دستگاه مورد نظر منتقل کند.

نحوه عملکرد گیربکس کاهنده چگونه است؟

عملکرد انواع گیربکس کاهنده تقریبا یکسان است و فقط در یکسری موارد جزئی با هم متفاوت اند. در ادامه مطلب، چگونگی عملکرد این گیربکس را برایتان توضیح دادیم:

ابتدا، نیرو از طریق موتور به شفت ورودی گیربکس کاهنده وارد می شود. شفت ورودی، به تعدادی چرخ دنده وصل است که درون گیربکس کاهنده سرعت قرار دارند. این چرخ دنده ها به هم وصل اند و میتواند میزان سرعت و گشتاور را تعیین کند.

نحوه چینش چرخ دنده ها در گیربکس کاهنده به این صورت است که معمولا چرخ دنده ورودی، کوچک و چرخ دنده خروجی، بزرگ است. این مسئله باعث می شود که سرعت کم شود و گشتاور افزایش پیدا کند.

به این ترتیب، چرخ دنده ها در اثر تماس با یکدیگر، شروع به چرخش می کنند و سرعت و گشتاور ورودی، تغییر می کند. بعد از تنظیم سرعت و گشتاور نیز، قدرت ازطریق شفت خروجی به سایر قسمت ها یا دستگاه مورد نظر منتقل می شود.

بطور کلی، عوامل زیادی در عمکلرد گیربکس های کاهنده موثرند که به بعضی از مهم ترین آنها اشاره می کنیم:

طراحی متفاوت گیربکس های کاهنده

قابلیت کاهش سرعت گیربکس کاهنده به دلیل ساختار و طراحی خاص آن است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در کاهنده بودن این گیربکس، نسبت دنده هاست.

نسبت دنده ها در گیربکس کاهنده تعیین می کند که محور ورودی باید چند بار بچرخد تا محور خروجی یکبار بچرخد. مثلا، اگر نسبت دنده ها 1 به 4 باشد، شافت ورودی باید چهار دور بچرخد تا شافت خروجی یک دور بچرخد.

در واقع، این نسبت دنده هاست که باعث کم شدن سرعت و زیاد شدن گشتاور می شود.

نقش تعداد دندانه های چرخ دنده

یکی دیگر از دلایل کاهنده بودن این گیربکس، تعداد دندانه های چرخ دنده هاست. هرچه تعداد دندانه های چرخ دنده بیشتر باشد، سرعت بیشتر کاهش پیدا می کند.

انواع مختلفی از چرخ دنده وجود دارد که هریک به نحوی باعث کاهش سرعت و دور دریافتی می شوند.

مثلا، چرخ دنده های مارپیچی بخاطر زاویه مارپیچی که دارند، باعث می شوند دنده ها به ندرت با هم برخورد کنند و انتقال نیرو خیلی آرام تر انجام شود. چرخ دنده های مخروطی هم به دلیل زاویه دار بودن، باعث کاهش سرعت در زوایای مختلف می شوند.

از طرفی، چرخ دنده های حلزونی، بدلیل نسبت های دنده بسیار بالا، موجب کاهش چشمگیر سرعت می شوند.

چند مرحله ای بودن گیربکس های کاهنده

از دیگر دلایل کاهش سرعت توسط این گیربکس، چند مرحله ای بودن آن است.

این گیربکس ها چندین جفت چرخ دنده دارند که بطور پیوسته کار می کنند. هر کدام از این چرخ دنده ها هم نسبت دنده خودشان را دارند که مجموعا، باعث کاهش تدریجی سرعت می شوند.

در گیربکس های کاهنده، نحوه قرارگیری چرخ دنده ها از کوچک به بزرگ است.

ترتیب چزخ دنده ها در گیربکس کاهنده

اهمیت شافت ها در گیربکس های کاهنده

عامل مهم دیگری که بر کاهنده بودن این گیربکس ها اثر میگذارد، ترتیب و مدل قرار گرفتن شافت هاست.

مثلا در گیربکس های موازی، شافت های ورودی و خروجی با هم موازی اند در حالیکه در گیربکس های متقاطع مثل مخروطی ها، شافت ها در یک زاویه نسبت به هم قرار دارند.

همینطور که حدس میزنید، قطعا در نوع دوم، سرعت و دور، بیشتر کاهش پیدا می کنند.

گیربکس کاهنده در چه مواردی کاربرد دارد؟

همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم، گیربکس کاهنده در مواردی کاربرد داد که قصد داریم دور دریافتی از موتور را کم کنیم و در عوض، گشتاور را تقویت کرده و افزایش دهیم.

صنایعی که از انواع گیربکس کاهنده ممکن است استفاده کنند خیلی زیاد اند. تقریبا تمام صنالیع ممکن است حداقل در یک قسمت از کار یا حرفه خودشان به یکی از انواع گیربکس کاهنده نیاز پیدا کنند.

در این بخش تنها به برخی از کاربرد های گیربکس کاهنده اشاره می کنیم.

  • یکی از صنایعی که بطور وسیع از این نوع گیربکس استفاده می کند، صنعت ماشین آلات است. در واقع، این صنعت معمولا از گیربکس صنعتی کاهنده برای تنظیم سرعت و گشتاور استفاده می شود.
  • در سیستم های حمل و نقل هم از گیربکس کاهنده برای زیاد شدن گشتاور و انتقال نیرو به چرخ ها استفاده می شود.
  • در تجهیزات سنگین صنعتی و ساختمانی مثل جرثقیل ها، گیربکس کاهنده باعث زیاد شدن قدرت و کارایی دستگاه ها می شود.
  • در توربین های آبی و بادی یا همان صنعت انرژی های تجدیدپذیر نیز برای اینکه بازدهی سیستم افزایش پیدا کند، لازم است تا با استفاده از گیربکس کاهنده، سرعت چرخش پره ها تنظیم شود.

بطور کلی، اینها تنها چند نمونه کوچک از کاربرد های این دستگاه صنعتی بود که به آنها اشاره کردیم.

موارد استفاده از گیربکس کاهنده خیلی گسترده است و بطور کلی در هر حرفه ای که نیاز به کاهش سرعت و افزایش گشتاور باشد، گیربکس های کاهنده کاربرد دارند.

معرفی انواع گیربکس کاهنده

گیربکس کاهنده انواع مختلفی دارد که معمولا با توجه به نوع چرخ دنده ای که دارند نام گذاری می شوند. در ادامه بطور مفصل آنها را بررسی می کنیم.

نکته ای که پبش از مطالعه ادامه مطالب باید بدانید این است که اکثر این گیربکس ها فقط کاهنده نیستند بلکه میتوان با یکسری سازوکارهایی آنها را به گیربکس افزاینده هم تبدیل کرد، ولی بدلیل استفاده خیلی گسترده ی گیربکس های کاهنده، ما معمولا این گیربکس ها را کاهنده نیز می نامیم.

گیربکس کاهنده حلزونی

اولین گیربکس کاهنده که قصد داریم به بررسی آن بپردازیم گیربکس حلزونی است.

گیربکس حلزونی یکی از کاربردی ترین انواع گیربکس های کاهنده است. این گیربکس توانایی بالایی در کاهش سرعت و افزایش گشتاور دارد و میتوانیم آن را به عنوان پرفروش ترین و ارزان ترین گیربکس صنعتی معرفی کنیم.

این گیربکس حلزونی کاهنده 3 جزء اصلی دارد؛ چرخ دنده، ماردون و بلبرینگ که هرکدام از آنها نقش خیلی مهمی در کارکرد گیربکس دارند. بقیه اجزا گیربکس حلزونی هم مشابه سایر انواع گیربکس کاهنده است.

چرخ دنده ای که در گیربکس حلزونی وجود دارد، به یک محور متصل است و در کاهش سرعت و افزایش نیرو، نقش کلیدی دارد.

از طرفی، ماردون یا همان چرخ دنده حلزونی هم در اصل، یک پیچ طولانی با دنده های مارپیچ است که به محور ورودی گیربکس متصل است.

با چرخیدن ماردون، دنده های آن به تدریج با دنده های چرخ دنده ای که در گیربکس قرار دارند برخورد می کند و نیروی چرخشی خودش را به آن منتقل می کند و با این کار، چرخ دنده را وادار به حرکت کردن می کند.

در نهایت، نقش بلبرینگ در گیربکس حلزونی هم این است که از شافت ها و چرخ دنده ها محافظت می کند و با کم کردن اصطکاک، باعث حرکت و چرخش راحت تر و روان تر شود.

در این ویدیو، خیلی خوب به بررسی گیربکس حلزونی و اجزا این گیربکس کاهنده سرعت پرداخته شده است:

گیربکس کاهنده هلیکال (مارپیچ)

گیربکس هلیکال هم یکی از نوع های رایج و پراستفاده گیربکس کاهنده است که طبق معمول، از این گیربکس کاهنده هم، برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده می کنند.

گیربکس هلیکال دارای یکسری چرخ دنده های مارپیچ (هلیکال) است که دارای دندانه های زاویه دار هستند. زاویه دار بودن این دنده ها باعث می شود که به ندرت و به آرامی با همدیگر برخورد داشته باشند.

این گیربکس کاهنده بخاطر طراحی خاص چرخ دنده هایش، کارایی بالایی دارد و در عین حال، صدای کمی هم تولید می کند.

برای درک بهتر گیربکس کاهنده هلیکال، تماشای این ویدیو پیشنهاد می شود:

گیربکس کاهنده مخروطی

حالا نوبت به گیربکس مخروطی رسید. این گیربکس بدلیل طراحی خاص چرخ دنده هایش که به شکل مخروطی و زاویه دار است به این نام شناخته شده است.

این گیربکس بیشتر به عنوان یک گیربکس کاهنده شناخته می شود و از آن برای انتقال نیرو و گشتاور بین شافت های متقاطع و زاویه دار استفاده می کنند.

در این ویدیو، اجزا گیربکس مخروطی و عملکرد آنها به خوبی نمایش داده شده است:

طرز کار کلی گیربکس مخروطی این شکلی است که اول از همه، شافت ورودی نیرو را دریافت می کند. بعد از آن، شافت ورودی این نیروی دریافتی را به گیربکس مخروطی منتقل می کند. در آخر هم، نیرو با سرعت کم و گشتاور بالا توسط شافت خروجی دریافت می شود. به همین سادگی.

گیربکس کاهنده خورشیدی (سیاره ای)

گیربکس خورشیدی یا سیاره ای، یکی از گیربکس های کاهنده است و یک انتخاب عالی برای صنایعی هست که برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور، به دقت بالایی نیاز دارند.

اجزا گیربکس خورشیدی

این گیربکس یک چرخ دنده ی خورشیدی و چند چرخ دنده سیاره ای در اطراف آن دارد که با یک رینگ دندانه دار احاطه شدند. بعلاوه، یک صفحه کریر هم وجود دارد که چرخ دنده ها را نگه میدارد و باعث چرخش منظم اونها می شود.

عملکرد گیربکس خورشیدی کاهنده مقداری با بقیه متفاوت است و به این شکل است که چرخ دنده خورشیدی که در وسط قرار دارد با دریافت کردن نیروی ورودی، شروع به چرخیدن می کند.

این چرخ دنده با چرخیدن خود و برخورد دندانه هایش با چرخ دنده های سیاره ای، باعث منتقل شدن این نیروی چرخشی به آنها می شود. حالا، چرخ دنده های سیاره ای هم با چرخیدن خودشان، این نیرو را به حامل انتقال می دهند.

گذشته از طرز کار و ویژگی های این گیربکس، گیربکس خورشیدی کاربرد های خیلی گسترده ای دارد و در صنایعی که به یک گیربکس با دقت بالا نیاز است مورد استفاده قرار میگیرد.

مجموعه شهباز گیربکس با ارائه انواع گیربکس خورشیدی، شما را در انتخاب گیربکس خورشیدی متناسب با نیازتان راهنمایی می کند.

گیربکس کاهنده کرانویل پینیون

در آخر، نوبت به گیربکس کاهنده کرانویل پینیون می رسد. این گیربکس که به آن، گیربکس شافت بغل نیز می گویند، در صنایعی استفاده می شود که به تحمل بار بالایی نیاز است.

اجزا گیربکس کرانویل پینیون

این گیربکس کاهنده سرعت، دارای دو بخش با نام های کرانویل و پینیون است و عملکرد کلی آنها به این صورت است که گشتاور را از یک منبع میگیرند و به یک بخش دیگر منتقل می کنند.

مهم ترین مزایای گیربکس کاهنده

همانطور که احتمالا خودتان هم متوجه شده اید، گیربکس کاهنده یکی از اجزا اساسی است که توی سیستم های مکانیکی و صنعتی متعددی استفاده می شود. از جمله مهم ترین مزیت های انواع گیربکس کاهنده شامل موارد زیر می شود:

  • یکی از مهم ترین مزیت های گیربکس کاهنده، افزایش گشتاور وارد شده از سمت موتور است. این بالا رفتن گشتاور باعث می شود که عملکرد سایر دستگاه ها نیز بالا برود.
  • این دستگاه به صنایع مختلف کمک می کند که بتوانند سرعت خروجی را با توجه به نیازشان تنظیم کنند که این کار با تغییر دادن نسبت دنده ها انجام می شود.
  • استفاده از گیربکس کاهنده موجب محافظت از سیستم در برابر نیرو و فشار زیاد می شود؛ چرا که گیربکس کاهنده باعث می شود نیرو به صورت متعادل تری منتقل شود.
  • گفته شده است که در مواردی ممکن است گیربکس کاهنده حتی باعث صرفه جویی در مصرف انرژی نیز بشود.

جمع بندی

در یک جمع بندی کلی میتوانیم بگوییم که گیربکس های کاهنده در هر نوعی که باشند و در هر حرفه ای که مورد استفاده قرار بگیرند، همگی یک عملکرد مشترک دارند و آن هم کاهش دور و افزایش گشتاور است.

در این مطلب سعی کردیم اجزا گیربکس های کاهنده و شایع ترین انواع آن را برای شما توضیح دهیم که امیدواریم برایتان مفید بوده باشد.

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.