گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی چیست؟

گیربکس صنعتی، یک دستگاه مکانیکی کاربردی است که برای تغییر قدرت و سرعت موتور استفاده می شود. این دستگاه با انتقال و تبدیل گشتاور و توان، باعث می شود که موتور بتواند با سرعت مناسب و قدرت کافی کار کند.

گیربکس صنعتی از چند عدد چرخ دنده تشکیل شده که به هم متصل اند و نقش مهمی در عملکرد گیربکس ها دارند. در ادامه مطلب، به بررسی انواع گیربکس صنعتی، نحوه عملکرد و کاربرد هر کدام ازآنها پرداخته می شود. در آخر هم به بررسی بهترین برند های گیربکس صنعتی می پردازیم.

پس ما را تا انتهای این مطلب کاربردی همراهی کنید.

آشنایی با گیربکس های صنعتی

در یک کلام، گیربکس های صنعتی، قطعاتی برای ایجاد گشتاور مورد نیاز دستگاه ها هستند. از این دستگاه برای تغییر میزان گشتاور و دور دریافتی از موتور استفاده می شود و با این کار، کارایی و بهره وری ماشین آلات افزایش می یابد.

گیربکس صنعتی از یکسری اجزای کاربردی تشکیل شده که عملکرد نهایی گیربکس به نقش هرکدام از آنها بستگی دارد. در ادامه به طور کامل به بررسی این اجزا می پردازیم.

اجزا گیربکس صنعتی چیست؟

در این ویدیو، به بررسی اجزا گیربکس صنعتی می پردازیم:

گیربکس صنعتی بطور کلی از یکسری اجزا مهم و کاربردی تشکیل شده که هریک از آنها، نقش بسزایی در عملکرد این دستگاه دارند. در ادامه، برخی از مهم ترین اجزا تشکیل دهنده گیربکس صنعتی را برایتان توضیح میدهیم:

اجزا گیربکس صنعتی

چرخ دنده ها

اولین و شاید مهم ترین جزء تشکیل دهنده گیربکس صنعتی، چرخ دنده ها هستند. این اجزا نقش مهمی در انتقال نیرو و تغییر سرعت و گشتاور دارند. این چرخ دنده ها به انواع مختلفی تقسیم می شوند که شامل چرخ دنده ساده، چرخ دنده مارپیچ، چرخ دنده مخروطی و چرخ دنده حلزونی می شود.

چرخ دنده صنعتی

شفت گیربکس

شفت، قسمت دیگری در گیربکس های صنعتی است. گیربکس های صنعتی معمولا دو شفت ورودی و خروجی دارند. شفت ورودی، نیرو را از یک محرک اصلی مثل الکتروموتور دریافت می کند و شفت خروجی نیرو را به یک قطعه محرک دیگر می رساند.

شفت های ورودی و خروجی از جنس فولاد اند و مقاومت بالایی دارند. البته ممکن است گیربکس صنعتی دارای یک شفت میانی هم باشد که نیرو را بین چرخ دنده ها رد و بدل می کند. بطور کلی، شفت گیربکس به دو صورت هالوشفت و سالیدشفت وجود دارد.

شافت گیربکس

بدنه گیربکس

بدنه گیربکس (پوسته گیربکس) از تمامی قسمت های داخلی گیربکس در برابر آلودگی و فشار محافظت می کند. بدنه گیربکس از یکسری دنده های بزرگ و کوچک تشکیل شده که در برابر شرایط مختلف آب وهوایی مقاوم اند و به ندرت آسیب می بینند.

بلبرینگ

بلبرینگ ها اجزا دیگری در گیربکس های صنعتی می باشند. بین اجزای متحرک گیربکس صنعتی، نوعی اصطکاک ایجاد می شود که بلبرینگ ها وظیفه کاهش این اصطکاک را برعهده دارند.

بلبرینگ ها معمولا برای بارهای سبک و متوسط کاربرد دارند، در حالیکه برای شرایط سخت و بارهای سنگین، معمولا از رولبرینگ ها استفاده می شود.

بلبرینگ صنعتی

کاسه نمد

کاسه نمد یک سیستم است که از نشت روغن و ورود گرد و غبار به گیربکس جلوگیری می کند. کاسه نمد، در برابر حرارت و فشار مقاوم است و نقش مهمی درعملکرد صحیح گیربکس صنعتی دارند.

نحوه عملکرد گیربکس صنعتی چگونه است؟

عملکرد کلی گیربکس صنعتی به این صورت است:

ابتدا نیرو، از طریق موتور به شفت ورودی گیربکس وارد می شود. شفت ورودی، به تعدادی چرخ دنده وصل است که درون گیربکس قرار دارند. این چرخ دنده ها به یکدیگر متصل اند و میتوانند انواع مختلفی داشته باشند مثل مارپیچی، ساده، حلزونی، هلیکال. نسبت های مختلف دنده های این چرخ دنده ها، میتواند میزان سرعت و گشتاور را تعیین کند.

بطور مثال؛ در صورتیکه چرخ دنده ورودی، کوچک و چرخ دنده خروجی، بزرگ باشد، سرعت کم می شود و گشتاور افزایش پیدا می کند. اما در صورتیکه چرخ دنده ورودی بزرگ باشد و چرخ دنده خروجی کوچک، سرعت افزایش و گشتاور کاهش می یابد.

به این ترتیب، چرخ دنده ها در اثر تماس با یکدیگر، شروع به چرخش می کنند و سرعت و گشتاور ورودی، تغییر می کند. بعد از تنظیم سرعت و گشتاور نیز، قدرت ازطریق شفت خروجی به سایر قسمت ها یا دستگاه مورد نظر منتقل می شود.

انواع گیربکس صنعتی بر اساس فاکتور های مختلف

گیربکس صنعتی بر اساس فاکتور های مختلفی تقسیم بندی می شود که درادامه، بطور کامل به بررسی آنها می پردازیم:

انواع گیربکس صنعتی بر اساس نوع چرخ دنده

گیربکس حلزونی

گیربکس حلزونیگیربکس حلزونی از سه جزء اصلی (چرخ دنده، ماردون و بلبرینگ) تشکیل شده است که هرکدام از این اجزا، نقش مهمی در عملکرد گیربکس دارند.

چرخ دنده موجود در گیربکس حلزونی به یک محور متصل است. ماردون (چرخ دنده حلزونی) هم به شکل یک پیچ طولانی با دنده های مارپیچ است که به محور ورودی گیربکس وصل است.

با چرخش ماردون، دنده های آن به تدریج با دنده های چرخ دنده ی گیربکس حلزونی برخورد می کند و این نیروی چرخشی را به چرخ دنده منتقل می کند. در نتیجه، چرخ دنده وادار به حرکت کردن می شود.

در واقع، قدرت حرکت چرخ دنده، به کمک ماردون تهیه می شود. نکته جالب اینکه، تامین این قدرت به شکل معکوس ممکن نیست.

انواع گیربکس حلزونی

در ویدیو زیر میتوانید ساختار گیربکس حلزونی و اجزا آن را به راحتی مشاهده کنید:

گیربکس هلیکال

یکی دیگر از انواع گیربکس های صنعتی که بر اساس نوع چرخ دنده تقسیم بندی می شود، گیربکس هلیکال است. این گیربکس که به آن گیربکس شافت مستقیم هم می گویند، دارای چرخ دنده هایی با دنده های مارپیچی است و به همین علت، به این نام معروف است.

این چرخ دنده ها برخلاف سایر چرخ دنده های ساده که بصورت مستقیم قرار می گیرند، دارای زاویه ای نسبت به محور چرخش است. طراحی خاص دندانه های گیربکس هلیکال باعث می شود که به تدریج با یکدیگر برخورد کنند و به همین علت، سر و صدا و نویز کمتری ایجاد می شود.

انواع گیربکس هلیکال

نحوه عملکرد این گیربکس ها به این صورت است که هنگامی که شفت ورودی شروع به حرکت می کند، چرخ دنده متصل به آن هم حرکت می کند. دندانه های مارپیچی که با زاویه ای نسبت به محور چرخش قرار دارند، با دندانه های چرخ دنده مقابل خودشان درگیر می شوند و این نیروی چرخشی را به آنها نیز منتقل می کنند.

در نتیجه ی این فرآیند، شفت خروجی شروع به چرخیدن می کند. در این مراحل، گیربکس هلیکال می تواند سرعت چرخش شفت ورودی را کم کند و با این کار، گشتاور را کاهش دهد.

در این ویدیو، به بررسی گیربکس هلیکال و اجزای آن پرداخته شده است:

گیربکس خورشیدی

اجزا گیربکس خورشیدی گیربکس خورشیدی یا سیاره ای یکی از انواع گیربکس های صنعتی است و مهمترین کاربرد گیربکس خورشیدی  در صنایعی است که برای کاهش دور یا افزایش گشتاور، به دقت بالایی نیاز دارند.

این گیربکس بدلیل طراحی چرخ دنده هایش که به شکل منظومه شمسی است، به این نام شناخته می شود. این گیربکس شامل یک چرخ دنده خورشیدی، چند چرخ دنده سیاره ای، یک رینگ دندانه دار(چرخ دنده رینگی) و یک صفحه کریر است.

نحوه چینش آنها نیز به این صورت است که چرخ دنده خورشیدی در مرکز این گیربکس قرار دارد و چند چرخ دنده سیاره ای به دور چرخ دنده خورشیدی قرار دارند. چرخ دنده رینگی نیز بصورت ی حلقه بزرگ در اطراف چرخ دنده خورشیدی و چرخ دنده های سیاره ای قرار دارد. این حلقه، ثابت است و نمی چرخد.

نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که چرخ دنده خورشیدی با چرخش خودش، نیروی ورودی را به چرخ دنده های سیاره ای منتقل می کند. چرخ دنده های سیاره ای نیز با چرخش خود، این نیرو را به حامل منتقل می کنند. البته، با ایجاد تغییر در نسبت دنده ها می توانیم نسبت های مختلفی از سرعت و گشتاور را ایجاد کنیم.

گیربکس خورشیدی انواع مختلفی دارد که میتوان بر اساس خروجی، آنها را به انواع زیر تقسیم کرد:

    •  فلنجدار با شافت خروجی تک خار
    • فلنجدار با خروجی هزارخواری هالوشافت
    • پایه دار با شافت خروجی تک خار
    • فلنجدار گلوقوی با شافت تک خار

انواع گیربکس خورشیدی

انواع گیربکس خورشیدی متناسب با نیاز شما، در مجموعه شهباز گیربکس موجود می باشد که میتوانید هریک از آنها را با مناسب ترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه نمایید.

 

گیربکس کرانویل پینیون

اجزا گیربکس کرانویل پینیون گیربکس کرانویل پینیون یا شافت بغل، یکی دیگر از انواع گیربکس های صنعتی است که از آن در صنایع و ماشین آلاتی استفاده می شود که نیاز به قدرت و تحمل بار بالایی دارند. نام این گیربکس از چرخ دنده های آن گرفته شده است. موتور این گیربکس، قابلیت انتقال گشتاور بالایی دارد و با انواع موتور ها به راحتی کار می کند.

اجزا اصلی این گیربکس شامل کرانویل و پینیون می شود که اتصال آنها با یکدیگر باعث عملکرد گیربکس می شود. کرانویل، یک چرخ دنده صفحه مارپیچی است که معمولا به شکل قوسی و دایره ای است و تعداد دندانه های آن زیاد است.

پینیون هم یک چرخ دنده با دندانه های کوچک تر است که به کرانویل متصل است. عملکرد پینیون به این صورت است که معمولا حرکت را از یک محرک به کرانویل منتقل می کند.

گیربکس کرانویل پینیون

بطور کلی، عملکرد این دو چرخ دنده در گیربکس کرانویل پینیون (بول هلیکال) به این صورت است که حرکت و گشتاور را از یک منبع حرکتی مانند موتور میگیرند و به قسمت های دیگر دستگاه صنعتی منتقل میکنند.

گیربکس مخروطی

گیربکس مخروطی همانطور که از نامش پیداست، از چرخ دنده های مخروطی برای تغییر جهت سرعت و حرکت استفاده می کند.

چرخ دنده های مخروطی موجود در این گیربکس دو نوع اند: چرخ دنده مخروطی مستقیم و چرخ دنده مخروطی مارپیچ. بعلاوه، محور های ورودی و خروجی این گیربکس نیز زاویه 90 درجه دارند. طراحی این گیربکس ها نیز به این صورت است که حرکت را بصورت زاویه ای منتقل می کنند.

گیربکس مخروطی

طرزکار گیربکس مخروطی به این شکل است که نیرو از طریق شفت ورودی به گیربکس وارد می شود. این شفت به یکی از چرخ دنده های مخروطی متصل است و حرکت شفت باعث حرکت چرخ دنده مخروطی می شود.

این چرخه ادامه پیدا می کند تا اینکه در نهایت باعث چرخش چرخ دنده مخروطی خروجی می شود. چرخ دنده خروجی نیز این نیرو و حرکت را به شفت خروجی منتقل می کند. در نهایت نیرو با دور و گشتاور مورد نظر، به دستگاه منتقل می شود.

در این ویدیو؛ به خوبی به بررسی گیربکس مخروطی پرداخته شده است:

انواع گیربکس صنعتی بر اساس نوع محور

شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم یا هلیکال، یکی از انواع گیربکس های صنعتی است که بر اساس نوع قرار گیری محور خود، به این نام خوانده می شود. نحوه قرار گیری محور در این گیربکس به شکل مستقیم است و این، مهم ترین دلیل نام گذاری این گیربکس است.

گیربکس شافت مستقیم

یکی از شایع ترین انواع گیربکس های شافت مستقیم، گیربکس هلیکال است و به همین دلیل به این گیربکس ها، هلیکال نیز می گویند.

طراحی گیربکس های شفت مستقیم به این صورت است که شفت (محور) در میانه گیربکس و بصورت مستقیم قرار داده شده است و هنگام اتصال به یک منبع مثل الکتروموتور، شفت در امتداد محور خروجی قرار می گیرد.

همچنین، چرخ دنده های این گیربکس دارای دندانه های مورب و زاویه داری است که در اثر تماس با سایر چرخ دنده ها، باعث چرخش و حرکت می شود.

شافت موازی

قبل از هر چیز، بهتر است با ساختار و اجزا این گیربکس بهتر آشنا شوید:

گیربکس شافت موازی، یکی دیگر از انواع گیربکس های صنعتی است. این گیربکس ها از یکسری چرخ دنده هایی تشکیل شدند که در آنها، محور ورودی و خروجی بصورت موازی قرار گرفته اند. این مدل طراحی باعث شده است که انتقال نیرو بطور موثر و با کمترین اتلاف انرژی صورت بگیرد.

چرخ دنده های موجود در گیربس شفت موازی به صورت هلیکال ( مارپیچ ) یا ساده است. از مشخصه های دیگر گیربکس شافت موازی می توان به نوع خروجی آن اشاره کرد. این گیربکس کاهنده، انواع خروجی اعم از فلنج، نیم فلنج، شافت و هالو شافت را به خوبی پشتیبانی می کند.

پراستفاده ترین نوع گیربکس شافت موازی، گیربکس های آویز هستند.

گیربکس آویز (شافت موازی)

شافت بغل

گیربکس شافت بغل که به آن گیربکس کرانویل یا 90 درجه نیز می گویند، یکی از پرقدرت ترین انواع گیربکس های صنعتی است که گشتاور خیلی زیاد تری نسبت به گیربکس های شافت مستقیم ایجاد می کند.

گیربکس شافت بغل ( 90 درجه)

دلیل نام گذاری این گیربکس این است که انتقال قدرت در زاویه 90 درجه صورت می گیرد و محور ورودی و خروجی آنها بر هم عمود است. گیربکس شافت بغل بهترین انتخاب برای مواردی است که به یک گیربکس با فضای کم و قدرت و گشتاور بسیار بالا نیاز داریم.

انواع گیربکس صنعتی بر اساس مکانیزم

گیربکس کاهنده

گیربکس کاهنده، یکی از انواع گیربکس های صنعتی است که وظیفه آن، کاهش دور و سرعت ورودی از موتور و افزایش گشتاور خروجی است. چرخ دنده های این گیربکس از یکسری دنده های کوچک و بزرگ تشکیل شده است.

قرار گرفتن دنده های بزرگ بر روی دنده های کوچک باعث کاهش سرعت و افزایش گشتاور در این گیربکس می شود.

گیربکس های کاهنده دارای انواع مختلفی مثل گیربکس های حلزونی، هلیکال، سیاره ای و مخروطی هستند که هرکدام از آنها با توجه به نیاز صنایع و دستگاه ها، مورد استفاده قرار می گیرند. در اغلب موارد، نیاز صنایع با گیربکس های کاهنده برطرف می شود و فقط در موارد کمی، به گیربکس های افزاینده نیاز است.

گیربکس افزاینده

گیربکس های افزاینده نوع دیگری از گیربکس صنعتی هستند. این گیربکس ها، با افزایش دور ورودی از موتور، گشتاور را کاهش می دهند. گیربکس افزاینده در مواردی کاربرد دارد که سرعت ورودی، نسبتا کم است و در خروجی، نیاز به سرعت بالای چرخش داریم.

مکانیزم به کار گرفته شده دراین گیربکس به این شکل است که چرخ دنده ای که به منبع ورودی متصل است دارای دنده های خیلی زیادتری نسبت به چرخ دنده خروجی است.

این طراحی و نحوه قرارگیری چرخ دنده ها باعث می شود که با هر بار چرخش چرخ دنده ورودی، چرخ دنده خروجی چند بار بچرخد و سرعت خروجی افزایش پیدا کند.

بهترین برند های گیربکس صنعتی کدام اند؟

بهترین برند های خارجیبهترین برند های ایرانینوع گیربکس

PGR

ایلماز – Ylmaz

SEW

بونفیلیولی – Bonfiglioli

سهند

شاکرین

ترنج

رهنما

      گیربکس حلزونی

ایلماز Yilmaz

SEW

AMG

TS

شریف

پارس گرجی صنعت

تابیران

     گیربکس هلیکال

فلندر Flender

رجیانا Reggiana

شهباز گیربکس پیشرو سپاهانگیربکس خورشیدی

ایلماز Yilmaz

SEW

نورد – Nord

       پارس گرجی صنعتگیربکس کرانویل پینیون

ایلماز Yilmaz

SEW

      پارس گرجی صنعتگیربکس آویز

جمع بندی

گیربکس صنعتی یکی از دستگاه های پرکاربرد است که برای تغییر قدرت و سرعت موتور استفاده می شود. این دستگاه کاربردی، با تغییر در میزان دور موتور، بر گشتاور تاثیر میگذارد و باعث می شود که موتور بتواند با سرعت مناسب و قدرت کافی کار کند.

در این مطلب، مجموعه شهباز گیربکس بطور مفصل به بیان چیستی گیربکس صنعتی و انواع آن و نحوه عملکرد این دستگاه پرداخت. همچنین، به برخی از مهم ترین برند های موتور ویبره صنعتی اشاره شد که امیداریم برای شما مفید بوده باشد.

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.

نظر بدهید