گیربکس شافت مستقیم یکی از انواع پرکاربرد گیربکس صنعتی است. نحوه قرارگیری محور ها در این گیربکس به شکل مستقیم و در امتداد یک خط است و به همین دلیل، به این نام معروف است.

در این مطلب قصد داریم به بررسی اجزا وعملکرد گیربکس های شافت مستقیم بپردازیم و به انواع این گیربکس و مشخصات هریک از آنها اشاره کنیم. پس ما را تا پایان، همراهی کنید.

 بیشتر بخوانید: گیربکس صنعتی چیست؟

اجزا اصلی گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم هم از یکسری اجزا مشابه با سایر گیربکس ها تشکیل شده است اما چیزی که این گیربکس ها را از بقیه متمایز می کند، نوع چرخ دنده ها و نحوه قرارگیری محور های ورودی و خروجی است.

بطور کلی، اجزا اصلی گیربکس شافت مستقیم شامل موارد زیر می شود:

شافت ورودی

شافت ورودی با موتور یا منبع نیرو در ارتباط است. این محور، بطور مستقیم با چرخ دنده ها مرتبط است و نیروی حرکتی را مستقیما به داخل گیربکس منتقل می کند.

شافت خروجی

شافت یا محور خروجی هم بطور مستقیم با چرخ دنده ها در ارتباط است و این نیروی حرکتی را با سرعت و گشتاور مورد نیاز، به خارج از گیربکس منتقل می کند.

طراحی شافت خروجی در گیربکس شافت مستقیم به صورتی است که بطور مستقیم، انتقال نیرو را انجام می دهد.

چرخ دنده های هم محور

در گیربکس های شفت مستقیم، طراحی و نحوه قرارگرفتن جرخ دنده ها به صورتی است که بطور هم محور و موازی با شافت ها قرار دارند.

همچنین، این چرخ دنده ها، نیروی حرکتی را از شافت ورودی دریافت می کنند و بصورت مستقیم و بدون تغییر جهت، به شافت خروجی می رسانند.

عملکرد گیربکس شافت مستقیم

طرز کار گیربکس شافت مستقیم به این صورت است که به شافت ورودی گیربکس، یک موتور متصل است که موجب چرخش شافت ورودی می شود. این شافت، به یک چرخ دنده ورودی متصل است که شافت ورودی باعث چرخیدن آن می شود.

از طرفی، خود این چرخ دنده ورودی هم با یک چرخ دنده دیگر در درون گیربکس مرتبط است که این نیروی حرکتی را به آن منتقل می کند.

طی همین فرآیند، چرخ دنده های درونی نیز باهم درگیر می شوند و به این ترتیب، حرکت از شافت ورودی بطور مستقیم به شافت خروجی منتقل می شود.

نسبت دنده ها در گیربکس شفت مستقیم تعیین می کند که چرخ دنده خروجی نسبت به چرخ دنده ورودی با چه سرعت و گشتاوری بچرخد.

این مراحل ، بصورت پشت سر هم در گیربکس اتفاق می افتد. هدف از بکارگیری گیربکس شافت مستقیم در اکثر موارد، کمک به کاهش دور و افزایش گشتاور است.

انواع گیربکس شافت مستقیم چیست؟

گیربکس شافت مستقیم خورشیدی

گیربکس خورشیدی یکی از انواع گیربکس های شافت مستقیم است که برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور موتور، مورد استفاده قرار میگیرد.

گیربکس خورشیدی شافت مستقیم

محور ورودی و خروجی در این گیربکس، روی یک خط مستقیم قرار دارد و نحوه قرارگیری چرخ دنده های آن به این صورت است که یک چرخ دنده خورشیدی در مرکز و چند چرخ دنده سیاره ای روی یک محور فرضی در اطراف این چرخ دنده قرار دارند که همگی توسط یک چرخ دنده رینگی احاطه شده اند.

نحوه عملکرد این گیربکس به این صورت است که چرخ دنده خورشیدی که در مرکز قرار دارد، به شافت ورودی متصل است و از طرفی، با چرخ دنده های سیاره ای در تماس است.

زمانیکه شافت ورودی می چرخد، این نیروی حرکتی را به چرخ دنده خورشیدی منتقل می کند. چرخ دنده خورشیدی هم با تماس با چرخ دنده های سیاره ای، باعث چرخیدن آنها می شود و این روند ادامه پیدا می کند تا اینکه در نهایت، این نیرو با سرعت و گشتاور مورد نظر و در یک مسیر مستقیم، به شافت خروجی می رسد.

موارد کاربرد گیربکس خورشیدی خیلی زیاد است. این گیزبکس بهترین انتخاب برای صنایعی است که برای کاهش دور و افزایش گشتاور خود به دقت بالایی نیاز دارند.

برای صنایعی که دقت و کیفیت حرف اول را میزند، تهیه گیربکس خورشیدی، بهترین گزینه است.

گیربکس هلیکال شافت مستقیم

یکی از شایع ترین و پر استفاده ترین گیربکس های شافت مستقیم، گیربکس هلیکال است، بطوریکه ممکن است برخی افراد، از اصطلاح گیربکس هلیکال به جای گیربکس های شافت مستقیم استفاده کنند.

نحوه قرارگیری شافت های ورودی و خروجی در گیربکس هلیکال شافت مستقیم روی یک خط صاف و مستقیم است. بعلاوه، این گیربکس از یکسری چرخ دنده هلیکال تشکیل شده که این، یکی از دلایل نامگذاری این گیربکس است.

گیربکس هلیکال شافت مستقیم

این دنده های مارپیچ، با یک زاویه نسبت به محور قرار دارند که این موضوع به انتقال نیرو در مسیر مستقیم کمک می کند. این چرخ دنده ها تماس بیشتری با همدیگر دارند که این قضیه باعث کاهش سر و صدا و عمر بهتر گیربکس هلیکال می شود.

گیربکس هلیکال شافت مستقیم بدلیل استفاده از چرخ دنده های هلیکال، انتقال نیروی مستقیم و خیلی یکنواختی دارد.

نحوه عملکرد این گیربکس به این شکل است که شافت ورودی نیروی حرکتی را در یک مسیر مستقیم و از طریق چرخ دنده های هلیکال به شافت خروجی می رساند.

در ویدیوی زیر، عملکرد و اجزا گیربکس هلیکال شافت مستقیم به خوبی نمایش داده شده است:

مشخصات فنی گیربکس شافت مستقیم

در ادامه به بررسی برخی از مهم ترین مشخصات فنی گیربکس های شافت مستقیم پرداخته شده است:

مشخصات فنی

توضیحات

نوع گیربکس

شافت مستقیم

تعداد استیج

تا 5 استیج

نوع ورودی گیربکس

شافت، هالوشافت، فلنج، کوپل مستقیم با موتور

نوع خروجی گیربکس

شافت، هالوشافت، فلنج

جنس بدنه

چدن و آلومینیوم

البته، این ویژگی ها با توجه به نوع گیربکس شافت مستقیم انتخابی شما، میتواند متفاوت باشد.

کاربرد گیربکس شافت مستقیم

گیربکس شافت مستقیم بدلیل ساختار ساده و قابلیت انتقال نیروی بالایی که دارد در صنایع و مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار میگیرد و کاربرد های خیلی گسترده ای دارد که در ادامه به بررسی برخی از آنها میپردازیم:

  • یکی از کاربرد های این گیربکس در صنایع نفت و گاز است. گیربکس های شافت مستقیم بدلیل قابلیت انتقال نیروی نسبتا بالایی که دارند، برای انتقال نیرو در قسمت های مختلف مثل پمپ ها و کمپرسور ها مورد استفاده قرار میگیرند.
  • از دیگر کاربرد های این گیربکس، در صنایع خودروسازی است. از گیربکس شافت مستقیم میتوان در خط تولید و مونتاژ قطعات خودرو استفاده کرد؛ مثل انتقال نیرو به دستگاه های مختلف مانند نقاله ها، پرس ها و …
  • این دستگاه در صنایع فولاد، برای انتقال نیرو به ماشین آلات سنگین مثل آسیاب ها و … هم استفاده می شود.
  • همچنین، گیربکس های شافت مستقیم مانند گیربکس های خورشیدی بدلیل دقت بالایی که دارند، در صنایع غذایی مانند تولید و بسته بندی مواد غذایی هم کاربرد دارند.

بطور کلی، موارد استفاده و کاربرد این دستگاه خیلی زیاد است و اکثر صنایع و حرفه ها ممکن است حداقل در بخشی از کار خودشان به این گیربکس ها نیاز پیدا کنند.

مهم ترین برند های گیربکس شافت مستقیم

همانطور که قبل تر اشاره کردیم، گیربکس های شافت مستقیم، به دو نوع کلی گیربکس خورشیدی و گیربکس هلیکال تقسیم می شوند که در این قسمت قصد داریم به برخی از مهم ترین برند های ایران و خارجی این گیربکس ها اشاره کنیم:

نوع گیربکس

مهم ترین برند های ایرانی

مهم ترین برند های خارجی

گیربکس خورشیدی

شهباز گیربکس پیشرو سپاهان

فلندر –  Flender

رجیانا – Reggiana

 

گیربکس هلیکال

شریف

پارس گرجی صنعت

تابیران

ایلماز –  Yilmaz

SEW

AMG

TS

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.