گیربکس 90 درجه چیست؟

گیربکس 90 درجه چیست؟

گیربکس 90 درجه یکی از انواع پرکاربرد گیربکس صنعتی است که برای تغییر گشتاور و انتقال قدرت در زاویه 90 درجه استفاده می شود. منظور از گیربکس های 90 درجه در اصل، گیربکس هایی است که محور ورودی و خروجی آنها بر هم عمود است.

این گیربکس ها که اصطلاحا به آنها شافت بغل هم می گوییم، یکی از پرقدرت ترین انواع گیربکس های صنعتی هستند که گشتاور نسبتا بالایی ایجاد می کنند.

در ادامه به بررسی انواع گیربکس نود درجه و ویژگی ها و عملکرد این گیربکس های کاربردی می پردازیم. پس، حتما تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

 بیشتر بخوانید: گیربکس صنعتی چیست؟

موارد استفاده از گیربکس 90 درجه

گیربکس های 90 درجه در مواردی استفاده می شود که قرار است انتقال نیرو در یک مسیر غیرمستقیم انجام شود.

این گیربکس های نود درجه بهترین انتخاب برای مواردی هستند که به یک گیربکس با فضای کم و قدرت و گشتاور بسیار بالا نیاز داریم. همچنین، این گیربکس ها بازدهی بالایی دارند و در مواقعی استفاده میشوند که میخواهیم نیرو را به صورت موثر و با کمترین اتلاف انرژی منتقل کنیم.

بعلاوه، طراحی چرخ دنده های این گیربکس، آن را به یک انتخاب مناسب برای صنایعی تبدیل کرده که به سر و صدا و لرزش کم در محیط کار نیاز دارند.

عملکرد گیربکس 90 درجه چگونه است؟

عملکرد انواع گیربکس صنعتی تقریبا یکسان است و فقط در نوع و تعداد چرخ دنده ها متفاوت اند. در این گیربکس ها، محور ورودی و خروجی بطور عمود بر هم قرار دارد.

در ویدیو زیر به خوبی میتوانید نحوه عملکرد این گیربکس را مشاهده کنید:

بطور کلی، عملکرد گیربکس 90 درجه به این صورت است که ابتدا، شافت ورودی نیروی حرکتی را به چرخ دنده ورودی منتقل می کند. این نیرو طی یکسری فرآیند هایی، توسط چرخ دنده خروجی و با یک زاویه 90 درجه نسبت به محور ورودی، به محور خروجی منتقل می شود.

در ادامه، انواع گیربکس نود درجه و ویژگی ها و عملکرد هرکدام از آنها را بررسی میکنیم.

انواع گیربکس 90 درجه

گیربکس 90 درجه انواع مختلفی را شامل می شود و بدلیل طراحی خاص و ویژگی های منحصر به فردی که دارد، نیاز صنایع متعددی را برطرف می کند.

انواع این گیربکس عبارتند از:

گیربکس 90 درجه حلزونی

انواع گیربکس حلزونی

گیربکس 90 درجه حلزونی یک نوع گیربکس است که از یک چرخ دنده مارپیچ (ماردون) و یک چرخ دنده ساده تشکیل شده است.

این گیربکس بدلیل طراحی خاص خودش، میتواند نیرو را با زاویه 90 درجه منتقل کند و در مواردی مفید است که نیاز به کاهش سرعت و افزایش گشتاور داریم.

نحوه قرارگیری چرخ دنده ها و ماردون در این گیربکس به این شکل است که جهت ورودی و خروجی بصورت عمود برهم قرار می گیرد. موارد استفاده از این گیربکس هم معمولا در صنایع و مصارف سبک و نیمه سنگین است.

عملکرد گیربکس 90 درجه حلزونی به این شکل است که ابتدا شافت ورودی این گیربکس که دارای یک سری دنده های مارپیچی است، شروع به چرخیدن می کند.

این چرخیدن باعث می شود که دنده های ماردون به تدریج با چرخ دنده ساده برخورد بکند. این برخورد باعث می شود که چرخ دنده ساده بصورت متناوب شروع به حرکت بکند و جهت نیرو را تغییر بدهد. این تغییر جهت، بصور زاویه 90 درجه نسبت به محور ورودی صورت می گیرد.

این گیربکس 90 درجه، یکی از پر استفاده ترین انواع گیربکس های صنعتی است و در صنایع مختلفی استفاده می شود.

گیربکس 90 درجه خورشیدی

یکی از گیربکس های مورد استفاده در صنایع سنگین، گیربکس های خورشیدی هستند.

گیربکس های خورشیدی معمولا به صورتی طراحی می شوند که محور ورودی و خروجی با یکدیگر هم راستا هستند اما در برخی موارد با توجه به نیاز صنایع میتوان این گیربکس ها را به صورت 90 درجه نیز تولید کرد.

گیربکس 90 درجه خورشیدی

طراحی گیربکس نود درجه خورشیدی به این صورت است که محور ورودی و خروجی گیربکس، با یک زاویه 90 درجه نسبت به هم قرار گرفتند.

این گیربکس ها توانایی انتقال قدرت و گشتاور بسیار بالایی دارند و برای مصارف سنگین کاربرد دارند.

گیربکس 90 درجه خورشیدی از چندین چرخ دنده (چرخ دنده خورشیدی، سیاره ای و…) تشکیل شده اند و نحوه عملکرد آنها به این صورت است که نیرو از طریق شافت ورودی به چرخ دنده خورشیدی منتقل می شود.

چرخ دنده خورشیدی یا مرکزی نیز با چرخش خودش، این نیرو را به چرخ دنده های سیاره ای منتقل می کند.

چرخش چرخ دنده های سیاره ای باعث انتقال نیرو به حامل می شود و حامل هم این نیرو را به شافت خروجی می رساند که این انتقال نیرو، با یک زاویه 90 درجه نسبت به محور ورودی انجام می شود.

بعلاوه، گیربکس خورشیدی علاوه بر ویژگی هایی که دارد، در صنایع متعددی مورد استفاده قرار میگیرد. در صورت تمایل به خرید انواع گیربکس خورشیدی 90 درجه و غیره، میتوانید به فروشگاه اینترنتی و حضوری مجموعه شهباز گیربکس مراجعه کنید.

گیربکس 90 درجه کرانویل پینیون

گیربکس کرانویل پینیون

گیربکس کرانویل پینیون که به آن، بول هلیکال نیز گفته می شود، یکی از شایع ترین انواع گیربکس 90 درجه است. این گیربکس همانطور که از نامش پیداست، از دو چرخ دنده با نام های کرانویل و پینیون تشکیل شده است.

طرز کار گیربکس کرانویل پینیون 90 درجه به این صورت است که نیرو ابتدا از طریق شافت ورودی به پینیون وارد می شود. پینیون شروع به چرخیدن می کند و دنده های آن با چرخ دنده کرانویل برخورد می کند و باعث چرخیدن آن می شود.

این درگیر شدن چرخ دنده ها باعث می شود که جهت نیرو تغییر کند و بصورت زاویه 90 درجه منتقل شود.
در نهایت اینکه این نیرو به شفت خروجی منتقل می شود. این انتقال نیرو نسبت به شافت ورودی، دارای یک زاویه 90 درجه است.

این گیربکس ها بدلیل بازدهی بسیار بالایی که دارند معمولا در صنایع سنگینی مثل خودروسازی و ماشین آلات سنگین استفاده می شوند.

گیربکس 90 درجه مخروطی

گیربکس مخروطی

گیربکس مخروطی، یکی دیگر از انواع گیربکس های زاویه دار است. این گیربکس همانطور که از نامش پیداست، از چرخ دنده های مخروطی تشکیل شده است که دارای زاویه هستند.

زاویه دار بودن این چرخ دنده ها باعث می شود که نیرو بتواند بصورت زاویه ای منتقل شود.

محور های ورودی و خروجی این گیربکس دارای زاویه 90 درجه هستند و طراحی این گیربکس به این شکل است که نیرو را بصورت 90 درجه منتقل می کنند.

نحوه عملکرد این گیربکس هم به این صورت است که نیرو از طریق شافت ورودی به چرخ دنده مخروطی منتقل می شود. چرخ دنده مخروطی ورودی، این نیروی حرکتی را به چرخ دنده مخروطی خروجی می رساند.

در نهایت، این نیرو با یک زاویه 90 درجه به شافت خروجی انتقال پیدا می کند.

قابلیت های گیربکس 90 درجه

این گیربکس کاربردی، قابلیت های متعددی دارد که برخی از مهم ترین آنها به شرح زیر است:

  • قابلیت تغییر جهت حرکت از محور ورودی به محور خروجی با یک زاویه 90 درجه
  • توانایی کاهش سرعت و افزایش قابل توجه گشتاور
  • انتقال نیرو با دقت و کارایی بالا و با کمترین اتلاف انرژی
  • توانایی تحمل بارهای سنگین و استفاده طولانی مدت
  • قابلیت استفاده در صنایع و مصارف سنگین و متعدد

بررسی مزایای گیربکس های 90 درجه

این گیربکس ها دارای مزایای متعددی هستند که بررسی آنها میتواند شما را برای خرید این دستگاه یا استفاده از آن مطمئن تر کند.

این مزایا به شرح زیر است:

  • این دستگاه فضای کمی را اشغال می کند.
  • اکثر گیربکس های 90 درجه مانند گیربکس های کرانویل پینیون و مخروطی، گشتاور خیلی بالایی تولید میکنند.
  • در گیربکس های 90 درجه از اتلاف انرژی تا حد ممکن جلوگیری می شود.
  • این گیربکس ها سر و صدای نسبتا کمی تولید می کنند.

کلام آخر

در این مطلب سعی کردیم بطور کامل به بررسی گیربکس 90 درجه، انواع و ویژگی های هریک از آنها بپردازیم.

همچنین برای آگاهی بیشتر شما به برخی از مهم ترین مزایا و معایب این دستگاه کاربردی اشاره شد.

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.

نظر بدهید