یکی از مفاهیم پایه و مهم در مورد گیربکس های صنعتی، گشتاور گیربکس است. در کل، گشتاور، یک نیروی چرخشی است که گیربکس این نیرو را از محرک خودش دریافت می کند و آن را به شافت خروجی می رساند.

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از گیربکس های صنعتی هم دقیقا همین تغییر میزان گشتاور از طریق تغییر در میزان دور خروجی است.

مقدار گشتاور گیربکس را میتوان به راحتی از طریق پلاک خوانی گیربکس صنعتی بدست آورد. یکی دیگر از روش های بدست آوردن میزان گشتاور، از طریق فرمول های محاسبه گشتاور است که در این مطلب بطور مفصل به بررسی آنها می پردازیم.

 بیشتر بخوانید: گیربکس صنعتی چیست؟

نحوه محاسبه گشتاور

برای محاسبه گشتاور گیربکس صنعتی باید پارامترهای زیادی را در نظر بگیرید. از جمله مهم ترین موارد ، توان و سرعت ورودی گیربکس است.
فرمول محاسبه گشتاور به شرح زیر است:

9550× [ (برحسب RPM) سرعت خروجی ÷ (برحسب KW) توان ] = (برحسب Nm) گشتاور

طبق این فرمول، برای بدست آوردن گشتاور، باید مقدار توان را بر اساس واحد KW محاسبه کنیم و عدد بدست آمده را بر میزان سرعت خروجی که با واحد rpm سنجیده می شود، تقسیم کنیم. در نهایت، مقدار بدست آمده باید در عدد 9550 تقسیم شود.

در صورتیکه گشتاور خروجی، به جای واحد rpm، بر حسب اسب بخار باشد، از طریق این فرمول میتوان آن را به راحتی به واحد rpm تبدیل کرد و سپس آن را در فرمول بالا گذاشت.

0.7457 × (بر اساس HP) توان = (برحسب KW) توان

رابطه سرعت و توان با گشتاور

فرمول زیر، نحوه محاسبه توان گیربکس با استفاده از گشتاور و سرعت خروجی را نشان می دهد:

 9550 ÷ سرعت خروجی (W) × گشتاور (T) = توان (p)

مطابق با فرمول بالا، متوجه میشیم که توان(P) و گشتاور(T) رابطه ی مستقیم دارند بطوریکه با افزایش یکی از این فاکتور ها، فاکتور دیگر نیز افزایش می یابد.

از طرفی دیگر، مطابق با فرمول بالا، گشتاور(T) و سرعت(W) با هم رابطه ی عکس دارند، یعنی با کاهش سرعت یا دور، گشتاور افزایش می یابد و برعکس.

طبق این نکته، در صورتی که بخواهیم گشتاور گیربکس را افزایش بدهیم، لازم است که سرعت خروجی کاهش پیدا کند.

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.