گیربکس خورشیدی یا سیاره ای، یکی از انواع پرکاربرد گیربکس های صنعتی است. این گیربکس کاربردی بهترین گزینه برای صنایعی است که برای کاهش دور و افرایش گشتاور خود، به دقت بالایی نیاز دارند.

از مهم ترین دلایل نامگذاری این گیربکس، میتوانیم به طراحی و نحوه قرارگیری چرخ دنده های آن اشاره کنیم که به شکل منظومه شمسی هستند.

در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد اجزای اصلی گیربکس خورشیدی، طرز کار این گیربکس، انواع آن و هرآنچه که برای آگاهی بیشتر شما نیاز است، در اختیارتان قرار دهیم. پس این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: گیربکس صنعتی چیست؟

معرفی اجزا گیربکس خورشیدی و عملکرد آنها

پیش از هرچیز، به بررسی اجزا گیربکس خورشیدی می پردازیم.
از مهم ترین اجزا گیربکس خورشیدی که آن را از سایر گیربکس ها متمایز می کند، نوع چرخ دنده های آن است.

بعلاوه، این گیربکس مانند هر گیربکس صنعتی دیگری، از دو شافت ورودی و خروجی و تعدادی بلبرینگ تشکیل شده است که در ادامه، به بررسی هر یک از این اجزا بطور جداگانه می پردازیم.

شافت ورودی

اولین بخش مهم در گیربکس خورشیدی، شافت یا محور ورودی است. این محور از یک سمت به منبع نیرو یا الکتروموتور متصل است و از سمت دیگر، با چرخ دنده خورشیدی در ارتباط است.

شافت گیربکس

عملکرد این بخش نیز به این صورت است که نیروی حرکتی را از الکتروموتور دریافت می کند و به چرخ دنده هایی که داخل گیربکس قرار دارند، منتقل می کند.

چرخ دنده ها

اجزا چرخ دنده خورشیدی

چرخ دنده خورشیدی (مرکزی)

چرخ دنده خورشیدی، مرکزی ترین چرخ دنده در گیربکس خورشیدی است که از یک سمت با شافت ورودی و از سویی دیگر با چرخ دنده های سیاره ای در ارتباط است.

این چرخ دنده معمولا به شکل ساده یا مارپیچ است و دارای یکسری دندانه های بیرونی است.

چرخ دنده خورشیدی در واقع اولین چرخ دنده در گیربکس خورشیدی است که نیروی حرکتی را از طریق شافت ورودی دریافت می کند و با چرخیدن خودش، این نیرو را به سایر چرخ دنده ها منتقل می کند.

چرخ دنده های سیاره ای

چرخ دنده های سیاره ای بخش دیگری در گیربکس های صنعتی هستند که نحوه چینش و حرکت آنها به دور چرخ دنده خورشیدی، مانند حرکت سیاره ها به دور خورشید است.

این چرخ دنده ها در اصل نیروی مورد نیاز برای حرکت خودشان را از طریق چرخ دنده خورشیدی دریافت می کنند؛ به این شکل که چرخ دنده خورشیدی می چرخد و با برخورد تدریجی دندانه های آن با چرخ دنده های سیاره ای، آنها را وادار به چرخیدن می کند.

چرخ دنده رینگی (حلقه ای)

چرخ دنده رینگی یا حلقه ای نیز بیرونی ترین چرخ دنده در گیربکس خورشیدی است که سایر چرخ دنده ها را احاطه کرده است.

چرخ دنده رینگی با چرخ دنده های سیاره ای در ارتباط است. این چرخ دنده ثابت است و نقش مهمی در تثبیت و انتقال نیرو بر عهده دارد.

جهت درک بهتر، تماشای این ویدیو از عملکرد چرخ دنده های گیربکس خورشیدی را به شما پیشنهاد می کنم :

نگهدارنده (صفحه کریر)

نگهدارنده یا همان صفحه کریر، بخش دیگری در گیربکس خورشیدی است و وظیفه آن این است که چرخ دنده های سیاره را نگه دارد تا در یک مسیر دایره ای و بدون جدا شدن از هم، به دور چرخ دنده مرکزی بچرخند.

علاوه بر این، نگهدارنده یا حامل، یک پل ارتباطی بین چرخ دنده سیاره ای و شافت خروجی است و نیروی حرکتی چرخ دنده های سیاره ای را به شافت خروجی منتقل می کند.

شافت خروجی گیربکس

در نهایت، شافت یا محور خروجی نیز آخرین بخش مهم در گیربکس خورشیدی است که مسئول انتقال نیرو با سرعت و گشتاور مورد نیاز، به خارج از گیربکس است.

انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس های خورشیدی بر اساس فاکتور های مختلفی مثل نوع کار، نوع ورودی-خروجی و طراحی خاص خود، به انواع متفاوتی تقسیم می شوند که در ادامه به بررسی هریک از این موارد می پردازیم:

گیربکس خورشیدی بر اساس نوع کار

گیربکس خورشیدی کاهنده

گیربکس خورشیدی کاهنده در مواردی کاربرد دارد که قصد داریم با کاهش دور و سرعت ورودی، گشتاور خروجی را افزایش دهیم.

این گیربکس ها در صنایع و دستگاه هایی که به کاهش سرعت و افزایش گشتاور نیاز دارند مثل ماشین‌آلات سنگین، سیستم‌های نقاله و تجهیزات صنعتی کاربرد دارند.

اکثر گیربکس های خورشیدی ازاین نوع هستند و فقط تعداد خیلی کمی از گیربکس های خورشیدی بصورت افزاینده مورد استفاده قرار می گیرند.

همچنین، نحوه چینش و قرار گرفتن چرخ دنده ها در این گیربکس، از کوچک به بزرگ است.

ترتیب چزخ دنده ها در گیربکس کاهنده

گیربکس خورشیدی افزاینده

گیربکس افزاینده برای افزایش سرعت ورودی و کاهش گشتاور خروجی استفاده می شود. این گیربکس ها در مواقعی که نیاز به افزایش سرعت و کاهش گشتاور داریم مثل بعضی از توربین ها و ژنراتور ها، کاربرد دارند.

نحوه قرار گرفتن چرخ دنده ها در این نوع از گیربکس، از بزرگ به کوچک است؛ درست برعکس تصویر بالا.

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس نوع خروجی

گیربکس های خورشیدی را می توان بر اساس نوع خروجی که دارند، به موارد زیر تقسیم کرد:

  • فلنجدار با شافت خروجی تک خار
  • فلنجدار با خروجی هزارخواری هالوشافت
  • پایه دار با شافت خروجی تک خار
  • فلنجدار گلوقوی با شافت تک خار

انواع گیربکس خورشیدی

انواع گیربکس خورشیدی بر اساس طراحی محور

گیربکس خورشیدی شافت مستقیم

گیربکس خورشیدی شافت مستقیم در واقع، پرکابرد ترین نوع گیربکس خورشیدی بر اساس محور است که در مقاله گیربکس شافت مستقیم چیست، بطور مفصل به بررسی آن پرداخته می شود.

گیربکس خورشیدی شافت مستقیم

در بیش از 95 درصد مواقع، گیربکس های خورشیدی از نوع شافت مستقیم هستند.

در این نوع گیربکس، شافت ورودی و خروجی در امتداد یک خط مستقیم قرار دارند.

گیربکس خورشیدی 90 درجه

گیربکس های خورشیدی 90 درجه، در اکثر موارد، سفارشی هستند و به ندرت مورد استفاده قرار می گیرند.

همانطور که در مقاله گیربکس 90 درجه چیست نیز گفته شده است، نحوه قرارگیری شافت ورودی و خروجی در این گیربکس ها بصورت عمود بر هم است و در مواقعی کاربرد دارند که فضا محدود باشد و نیاز به تغییر جهت نیرو داشته باشیم.

گیربکس 90 درجه خورشیدی

تا اینجا، به بیان انواع گیربکس های خورشیدی بر اساس فاکتور های مختلف پرداخته شد.

لازم به ذکر است که مجموعه شهباز گیربکس، به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و عرضه کنندگان انواع گیربکس خورشیدی، در این زمینه مشغول به فعالیت می باشد.

موارد استفاده از گیربکس خورشیدی

گیربکس های خورشیدی به گونه ای طراحی شدند که گشتاور خوبی را با توجه به نیاز صنعت، منتقل می کنند. این گیربکس ها کاربرد های خیلی گسترده ای دارند که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.

از جمله مهم ترین کاربرد های گیربکس خورشیدی، امکان استفاده در مصارف و صنایع متوسط تا نیمه سنگین است؛ مثل استفاده در ماشین آلاتی مانند نوار نقاله ها و دستگاه های تولیدی.

این گیربکس ها، دقت بسیار بالایی دارند و در صنایع دقیق و حساسی که برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور خودشان به دقت بالایی نیاز دارند، کاربرد دارند.

البته موارد استفاده از گیربکس های خورشیدی خیلی زیاد اند و صنایع مختلف ممکن است حداقل در بخشی از صنعت خود، به این گیربکس ها نیاز پیدا کند. در ادامه به چند مورد از کاربرد این گیربکس ها اشاره می کنیم:

صنایع سنگین و معادن

یکی از کاربرد های گیربکس خورشیدی، در صنایع سنگ و معدن است. ماشین آلات صنعتی و تجهیزات حفاری بدلیل نیاز به نسبت های تبدیل بالا و توانایی تحمل بارهای سنگین، معمولا از گیربکس های خورشیدی استفاده می کنند.

همچنین، گیربکس های خورشیدی در نوار نقاله ها و دستگاه های انتقال مواد نیز به دلیل کارایی مطلوب و انتقال گشتاور بالا ، مورد استفاده قرار می گیرند.

صنایع تولیدی و کارخانه ها

این گیربکس ها به دلیل دقت بالایی که در انتقال گشتاور دارند، در مصارف حساسی مثل خطوط تولید و بسته بندی و … میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

به عبارتی، گیربکس های خورشیدی باعث ایجاد حرکات دقیق و کنترل شده می شوند و خطا را کاهش می دهند.

پمپ ها و کمپرسور ها

و اما یکی دیگر از کاربرد های گیربکس خورشیدی در سیستم های مربوط به فشرده سازی و پمپاژ است؛ چراکه این دستگاه ها نیز به یک گیرکس با توان و دقت بالا نیاز دارند و گیربکس های خورشیدی یک انتخاب ایده آل هستند.

بهترین برند های گیربکس خورشیدی

مجموعه شهباز گیربکس به عنوان یکی از بزرگترین تولید کنندگان و عرضه کنندگان گیربکس خورشیدی در کشور، قصد دارد در این قسمت، برخی از مهم ترین برند های ایرانی و خارجی گیربکس خورشیدی را به شما معرفی کند:

نوع گیربکس

بهترین برند های ایرانی

بهترین برند های خارجی

گیربکس خورشیدی

شهباز گیربکس پیشرو سپاهان 

فلندر Flender

رجیانا Reggiana

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.