مقالات

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی (سیاره ای)

گیربکس خورشیدی یا سیاره ای یکی از انواع گیربکس های صنعتی است و مناسب صنایعی است که برای کاهش دور یا افزایش گشتاور، به دقت بالایی نیاز دارند. این گیربکس بدلیل طراحی چرخ دنده هایش که به شکل منظومه شمسی است، به این نام شناخته می شود. گیربکس خورشیدی در موارد متعددی مورد استفاده قرار میگیرد و نیاز صنایع گوناگونی را برطرف می کند.

در این مقاله قصد داریم بطور کامل به بررسی مزایا و معایب گیربکس خورشیدی بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

بررسی انواع گیربکس خورشیدی

گیربکس خورشیدی (سیاره ای) با توجه به کاربرد گسترده ای که در صنایع متعدد دارد، به دو نوع کلی گیربکس خورشیدی سروو موتور (زیروبکلش) و گیربکس خورشیدی صنعتی بزرگ تقسیم می شود.
در این مطلب قصد داریم به بررسی کاربرد گیربکس خورشیدی و مزایا و معایب هریک بطور مجزا بپردازیم.

انواع گیربکس خورشیدی (سیاره ای)

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی سروو موتور (زیروبکلش)

در ادامه، به برخی از مهم ترین مزایا و معایب گیربکس های خورشیدی سروو یا زیروبکلش پرداخته شده است.

مزایای گیربکس خورشیدی سروو موتور چیست؟

اندازه کوچک و جمع و جور

یکی از مزیت های گیربکس خورشیدی سروو ، اندازه کوچک و طراحی فشرده آن است. این مزیت، باعث شده است که این گیربکس به یک گزینه کاربردی جهت استفاده در فضاهای کوچک تبدیل شود.

مثلا در ربات های مونتاژ قطعات الکترونیکی، بدلیل فضای کمی که برای قرار دادن اجزا مختلف وجود دارد، از گیربکس خورشیدی سروو که فضای کمی را اشغال می کند، استفاده می شود.

دقت بسیار بالا

گیربکس خورشیدی سروو، عملکرد بسیار دقیقی دارد و بهترین انتخاب برای مواردی است که نیاز به حرکات دقیق و کنترل شده باشد. این گیربکس، منجر به کاهش دور و افزایش گشتاور خروجی بطور دقیق و حساب شده می شود.

بطور مثال، یکی از موارد کاربرد گیربکس های خورشیدی زیروبکلش یا سروو موتور در دستگاه های CNC است؛ چراکه این دستگاه جهت عملکرد صحیح و حرکت درست اجزا، به دقت بسیار بالایی نیاز دارد.

کاهش سرو صدای محیط

این گیربکس بدلیل طراحی و ساختار خاص خود، نویز کمتری تولید می کند. این مزیت، در محیط هایی که نیاز به کاهش سروصدا وجود دارد، نقش مهمی ایفا می کند.
مثلا در خطوط خودروسازی به دلیل نیاز به محیط آرام و کنترل سر و صدا، از این نوع گیربکس استفاده می شود.

بازدهی و راندمان بالا

گیربکس های خورشیدی، دارای بازدهی و راندمان بالایی هستند. این مزیت، باعث عملکرد صحیح و دقیق این دستگاه می شود.

بطور مثال، در دستگاه MRI و برخی دیگر از تجهیزات پزشکی که به راندمان و دقت بسیار بالایی نیاز است، از گیربکس های خورشیدی سروو موتور استفاده می شود.

گیربکس خورشیدی سروو موتور چه معایبی دارد؟

ظرفیت تحمل بار پایین

این گیربکس ها بدلیل اندازه کوچکی که دارند، ظرفیت حمل بار های سنگین را ندارند. به همین دلیل از آنها بیشتر در کاربرد ها و مصارف سبک تر استفاده می شود. به همین خاطر، برای استفاده در ماشین آلات و صنایع سنگین مناسب نیستند.

بطور مثال، از این گیربکس خورشیدی میتوان در سیستم های سبکی مانند بازوهای رباتیک استفاده کرد.

قیمت نسبتا بالا

گیربکس های خورشیدی سروو بدلیل طراحی پیشرفته و دقت بسیار بالا، معمولا قیمت بالایی دارند که این مورد می تواند یکی از نقاط ضعف اصلی این دستگاه باشد.

برخلاف قیمت نسبتا بالای این گیربکس، از آن در پروژه های مهندسی پیشرفته ای که به دقت بالایی نیاز دارند، استفاده می شود.

مزایا و معایب گیربکس خورشیدی صنعتی بزرگ

در این قسمت، سعی کردیم به ساده ترین روش، به بررسی مزایا و معایب گیربکس خورشیدی صنعتی بزرگ بپردازیم.

مزایای گیربکس خورشیدی صنعتی چیست؟

توانایی تحمل بار سنگین

گیربکس خورشیدی صنعتی، بهترین گزینه برای استفاده در صنایع سنگین و ماشین آلات بزرگ است و این، یکی از بزرگترین مزیت های آن بشمار می آید. این دستگاه توانایی بالایی در حمل و انتقال بار های سنگین دارد و در صنایع بزرگ کاربرد دارد.

بطور مثال، در نوار نقاله‌های صنعتی که نیاز به جابجایی بارهای سنگین دارند، میتوان از این گیربکس‌های خورشیدی صنعتی استفاده کرد.

مقاومت و طول عمر بالا

گیربکس های خورشیدی صنعتی، دارای مقاومت و طول عمر بالایی هستند و دیرتر از گیربکس های خورشیدی کوچک و گیربکس های حلزونی، نیاز به تعمیر پیدا می کنند. این مزیت، باعث می شود که هزینه های تعمیر و نگهداری آنها کاهش پیدا کند. البته، نکته قابل توجه این است که حتما باید روغن گیربکس خورشیدی بطور پیوسته چک شود.

یکی از نمونه های استفاده از این دستگاه در صنایع معدنی است. در این صنایع بخاطر اینکه دستگاه ها در معرض بار های سنگین و شرایط سخت قرار دارند، از این گیربکس ها بدلیل مقاومت و طول عمر بالا استفاده می شود.

توانایی انتقال گشتاور بالا

گیربکس های صنعتی توانایی خوبی در انتقال گشتاور های بالا دارند که که این مزیت، آنها را به گزینه ای مناسب برای استفاده در صنایع بزرگ و سنگین تبدیل کرده است. این گیربکس ها به نسبت گشتاور بالایی که ایجاد می کنند، فضای کمی را اشغال می کنند.

از موارد استفاده از این گیریکس ها میتوان به دستگاه های حفاری نفت اشاره کرد که به انتقال گشتاور و توان بالایی نیاز دارند و از گیربکس های خورشیدی استفاده می کنند.

تنوع در طراحی و نوع ورودی-خروجی

انواع گیربکس خورشیدی از نظر نوع ورودی-خروجی

گیربکس های خورشیدی علاوه بر طراحی متنوعی که دارند، از نظر ورودی و خروجی نیز در انواع متعددی تولید می شوند. اصولا گیربکس های صنعتی خورشیدی بر اساس ساخت و طراحی، به موارد زیر تقسیم می شوند.

نوع گیربکس خورشیدی

طراحی

نوع ورودی

نوع خروجی

گیربکس خورشیدی پایه دار

نصب از طریق پایه

شافت

فلنج

هالوشافت

شافت

فلنج

هالوشافت

گلوبلند

گیربکس خورشیدی فلنج دار

نصب از طریق فلنج

شافت

فلنج

هالوشافت

شافت

فلنج

هالوشافت

گلوبلند

گیربکس خورشیدی صنعتی چه معایبی دارد؟

وزن نسبتا بالا

یکی از معایب گیربکس خورشیدی صنعتی، وزن زیاد آن است. این ویژگی باعث می شود که جا به جایی این گیربکس ها دشوار و هزینه بر باشد.

بطور مثال، در صنایع و کارخانه هایی که برای جابه جایی این دستگاه های سنگین، از تجهیزات خاص برخوردار نیستند، این ویژگی، یک چالش بزرگ شمرده می شود.

ایجاد سر و صدای نسبتا زیاد

گیربکس صنعتی خورشیدی بدلیل اندازه بزرگ و فناوری پیشرفته ای که دارد، میزان نویز و سر و صدای آن زیاد است. این سرو صدای زیاد در مواردی ممکن است گوش خراش یا آزاردهنده باشد.

این گیربکس ها برای محیط های صنعتی که کنترل نویز اهمیت دارد، مناسب نیستند.

قیمت بالا

این گیربکس ها بدلیل طراحی بزرگ و منحصر به فرد خود، دارای قیمت نسبتا بالایی هستند. گرچه، این قیمت بالا بدلیل مزایا و کاربرد های وسیع این دستگاه صنعتی است، اما ممکن است برای خیلی از افراد، یک عیب به شمار بیاید.

بطور مثال، گرچه در پروژه های بزرگ صنعتی، هزینه اولیه ممکن است خیلی زیاد باشد اما در طولانی مدت به دلیل کارایی بالایی که دارند، اقتصادی خواهند بود.

جمع بندی | انتخاب نهایی

گیربکس های خورشیدی بدلیل مزایای بسیاری مثل طراحی منحصر به فرد و دقت و استحکام بالایی که دارند، مورد استقبال صنایع متعددی قرار گرفتند. در کنار مزیت های بسیار زیاد گیربکس خورشیدی، این دستگاه دارای معایب محدودی مثل قیمت نسبتا بالا است که ممکن است شما را برای انتخاب این گیربکس، مردد کند.

پس، بهترین راهکار این است که با توجه به نیاز خود و با ارزیابی دقیق مزایا و معایب گیربکس خورشیدی، از انتخاب خود مطمئن شوید و سپس اقدام به خرید این دستگاه صنعتی پرکاربرد کنید تا خرید مطمئن و مفیدی داشته باشید.

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *