چرخ دنده خورشیدی یا سیاره ای، یک سیستم است که از چندین چرخ دنده برای انتقال نیرو و حرکت استفاده می کند.

عملکرد ویژه و طراحی خاص چرخ دنده خورشیدی، آن را به یک گزینه کاربردی در صنایع مختلف تبدیل کرده است. این سیستم، در اصل شامل سه جزء اصلی است.

در این مطلب میخواهیم به بررسی چرخ دنده خورشیدی، ساختار و عملکرد آن بپردازیم و به برخی از مزایای این سیستم کاربردی اشاره کنیم. پس حتما تا پایان، با ما همراه باشید.

ساختار و اجزا چرخ دنده خورشیدی

چرخ دنده خورشیدی یا سیاره ای در کل، از سه نوع چرخ دنده و یک حامل تشکیل شده است.

برای فهم بهتر ساختار این چرخ دنده، میتوانید اجزا آن را به چرخش سیاره ها به دور خورشید تشبیه کنید، بطوریکه چرخ دنده خورشیدی در این ساختار، در نقش خورشید است که در مرکز قرار دارد و چرخ دنده های دیگر، مثل سیاره ها، در حال گردش به دور آن هستند.

اجزا چرخ دنده خورشیدی

 

بطور کلی، اجزا سیستم چرخ دنده خورشیدی شامل موارد زیر می شود:

چرخ دنده مرکزی (خورشیدی)

چرخ دنده خورشیدی یا مرکزی همانطور که اسمش مشخص است، در مرکز سیستم قرار دارد. این چرخ دنده معمولا ساده یا مارپیچ است و دارای دندانه های بیرونی است.

چرخ دنده خورشیدی مرکزی، معمولا به عنوان ورودی نیرو عمل می کند که با چرخش خودش، با چرخ دنده های اطرافش درگیر می شود.

چرخ دنده های سیاره ای

این چرخ دنده ها بطور متقارن و روی یک محور فرضی، به دور چرخ دنده مرکزی در حال چرخش هستند.

ساختار و اندازه این چرخ دنده ها کوچکتر از چرخ دنده مرکزی است اما از نظر ساختار و شکل دندانه ها، دقیقا مثل چرخ دنده خورشیدی مرکزی، ساده یا هلیکال اند و دندانه های بیرونی دارند.

چرخ دنده های سیاره ای از یک طرف، با چرخ دنده خورشیدی درگیر اند و از سویی دیگر، با چرخ دنده رینگی در ارتباط اند.

چرخ دنده رینگی (حلقه ای)

این چرخ دنده، از همه چرخ دنده های این سیستم بزرگ تر است و به دور چرخ دنده خورشیدی و چرخ دنده های سیاره ای قرار دارد و آنها را احاطه می کند.

ساختار این چرخ دنده نیز با دو نوع دیگر متفاوت است و دندانه های آن به سمت داخل قرار دارند.

این چرخ دنده با چرخ دنده های سیاره ای درگیر می شود و نقش خیلی مهمی در تثبیت نیرو و انتقال آن برعهده دارد.

نگهدارنده (صفحه کریر)

نگهدارنده یا همان صفحه کریر، بخش دیگری در چرخ دنده خورشیدی است و وظیفه آن این است که چرخ دنده های سیاره را نگه دارد تا در یک مسیر دایره ای و بدون جدا شدن از هم، به دور چرخ دنده مرکزی بچرخند.

بعلاوه، صفحه کریر به عنوان یک پل ارتباطی بین چرخ دنده سیاره ای و شافت خروجی نیز عمل می کند و نیروی حرکتی چرخ دنده های سیاره ای را به شافت خروجی منتقل می کند.

عملکرد سیستم چرخ دنده خورشیدی

نحوه عملکرد چرخ دنده خورشیدی خیلی ساده است. برای شروع عملکرد این سیستم، به یک نیروی مکانیکی برای حرکت اجزا نیاز داریم که این نیرو از طریق منبع، تعمین می شود.

این نیروی حرکتی از طریق یک شافت ورودی به مرکزی ترین چرخ دنده این سیستم یعنی چرخ دنده خورشیدی منتقل می شود.

چرخ دنده خورشیدی، با دریافت نیرو، شروع به چرخیدن می کند. در حین چرخش این چرخ دنده، دندانه های آن به تدریج با چرخ دنده های سیاره ای برخورد می کند و این نیرو را به آنها نیز منتقل می کند. در اثر این برخورد، چرخ دنده های سیاره ای شروع به چرخیدن می کنند.

در ادامه، این نیروی حرکتی از طریق چرخ دنده های سیاره ای، به چرخ دنده رینگی منتقل می شود. سرعت چرخش چرخ دنده رینگی معمولا خیلی آهسته تر از چرخ دنده خورشیدی است.

در این ویدیو به طو ر کامل به بررسی اجزا و عملکرد چرخ دنده خورشیدی پرداخته شده است:

موارد استفاده از چرخ دنده خورشیدی

چرخ دنده خورشیدی با ساختار و سیستم منحصر به فردی که دارد، در بسیاری از صنایع، ماشین آلات و ابزار های صنعتی استفاده می شود.

یکی از مهم ترین و شایع ترین موارد استفاده از این سیستم، در گیربکس خورشیدی است که انواع این گیربکس با بالاترین کیفیت، در مجموعه شهباز گیربکس موجود می باشد.

بیشتر بخوانید: کاربرد گیربکس خورشیدی

همانطور که در مقاله گیربکس کاهنده چیست نیز اشاره شده است، این گیربکس های کاهنده با سیستم چرخ دنده خورشیدی و مکانیزم منحصر به فرد خودشان، باعث کاهش دور دریافتی از موتور و افزایش گشتاور می شوند.

همچنین، این چرخ دنده ها در صنایع و سیستم های مختلفی مثل صنایع اتومبیل سازی، صنایع هوایی، صنایع دریایی و بسیاری دیگر نیز به منظور انتقال نیرو و کنترل حرکت استفاده می شوند.

بعلاوه، این چرخ دنده ها به دلیل دقت بسیار بالایی که دارند، در دستگاه ها و صنایعی که برای تغییر میزان دور و گشتاور و سرعت دریافتی، به دقت و توجه بالایی نیاز دارند یک انتخاب ایده آل هستند.

مزایای استفاده از چرخ دنده خورشیدی

  • توانایی انتقال قدرت با راندمان و بهره وری بالا
  • استفاده گسترده در دستگاه ها و صنایع مختلف به منظور انتقال قدرت
  • دقت بسیار بالا برای صنایع حساس
  • حجم و وزن نسبتا کم و کیفیت بالا بدلیل استفاده از مواد سبک و با کیفیت در ساخت چرخ دنده

در صورت تمایل می توانید نظرات خودتان را برای ما ارسال کنید. کارشناسان مجموعه شهباز گیربکس در سریع ترین زمان، پاسخگوی شما خواهند بود.